Wednesday, March 23, 2011

Tarbiah Anak Ikut Umur

By : Dr Zahazan Mohamed

Zaman kanak2 adalah suatu zaman mereka mendapat pendidikan di rumah daripada ibubapa dan di sekolah daripada guru2. Justeru itu apa yang disogokkan kepada anak2 akan mempengaruhi perlakuan mereka apabila dewasa kelak....Hadis Nabi SAW yang bermaksud " Anak-anakmu adalah penduduk-penduduk kecil syurga (riwayat Bukhari dan Muslim)

Sebab itu Islam meminta ibubapa memberi tumpuan sepenuhnya pada proses pentarbiahan anak itu kerana mereka adalah buah hasil kepada kehidupan. Mendidik anak2 itu perlu disesuaikan dengan peringkat umur mereka. Sebab itu Nabi SAW menyuruh ibubapa mngajar anak mereka solat ketika usia 7 tahun dan jika mencapai usia 10 tahun wajiblah disebat sekiramya meninggalkan solat.

Terdapat 3 peringkat pentarbiahan ;
Peringkat Pertama - Sebelum usia 2 tahun
- di mana bapa mengazankan dan mengiqamatkan di telinga anak, memberi nama yang baik, mengkhatankannya, menyayangi dan menyusukannya, tidak memukul dan menggalakkan adab2 yang baik

Peringkat Kedua - Usia 2 tahun ke 5 tahun
- pada peringkat ini kanak2 suka bergerak, meniru dan suka bereksperimen untuk menarik perhatian orang lain. Makanya ibubapa bertanggungjawab menerangkan kebenaran dan kesalahan tanpa mengira masa dan keadaan. Perlu menekankan pendidikan iman dan mengasuh anak2 supaya mencintai Al-Quran dan cintakan keluarga Nabi & para sahabat

Peringkat Ketiga - Usia 5 tahun ke 12 tahun
-Peringkat ini adalah amat penting untuk mencorak masa depan anak2 di mana zaman menyuruh anak2 solat , mengajar mereka adab makan, melatih menutup aurat, melatih menghormati orang tua, melatih solat & mengaji dan mengizinkan mereka selepas menyiapkan kerja sekolah.

No comments:

Post a Comment