Tuesday, November 2, 2010

Pengalaman Breastfeeding - Part 2

Ok kita sambung lagi perjalanan "breastfeeding momentku".

1. Masa ummi mula2 bekalkan EBM untuk Muhaimin kat babysitter, Ummi cuma perah EBM dengan tangan je. Memang ada beli breastpump yg 20 ringgit je, tapi macam tak "working" benda tu atau pon Ummi tak reti nak guna alat tu. So untuk 1 bulan yang pertama memang hari2 ummi perah guna tangan. Memanglah hasilnya kurang memberansangkan, nak dapatkan 1 oz pon memang susah. Mungkin salah satu sebab nya Ummi kurang ilmu tentang pengeluaran EBM. So untuk dapatkan sekurang2nya 12 oz, ummi perah 4 ke 5 kali kat ofis..bayangkan lah terpaksa curi2 masuk surau...

2. Babysitter akan panaskan EBM dengan cara rendam kan kat air panas. Kiranya panaskan air atas dapur, tutup api dan letak EBM dalam air panas tadi. Nasib baiklah dapat babysitter yang memahami. Dan EBM yang ummi bekalkan semua beku.

3. Botol2 susu untuk simpan EBM ummi beli sikit2 kat mana2 kedai, Ummi tak tau pulak ada storage EBM bottle / plastic.

Tapi bila ummi dah jumpa dan timba ilmu kat http://www.susuibu.com mengenai segala berkaitan dengan dunia susuibu termasuklah pengeluaran, penyimpanan dan cara meningkatkan susuibu, barulah ummi tau betapa jahil dan ruginya ummi. So bermula dari itu, Ummi tambah ilmu sedikit demi sedikit dan kumpul duit sikit2 untuk beli breast pump dan warmer (untuk mudahkan babysitter)

Nanti Ummi sambung Part 3 pulak....

No comments:

Post a Comment