Friday, November 26, 2010

Baby wearing..mana satu pilihan anda

Sebelum buat pilihan, ummioked nak cite sikit pasal Baby Wearing.. Ummi nak kongsi apa yang ummioked dah baca dari sumber ummioked :http://www.diyaluna.com/diary/2010/10/22/kisah-oktober-mommy-wrap/

Babywearing is wearing baby to your body. Ada macam macam cara babywearing antaranya ialah ring sling ,pouch sling atau pon wrap.

Sedarkah anda yang menolak bayi di dalam stroller sebenarnya is pushing your baby away from you?
Stroller besar gabak, berat dan mahal sementara ‘wearing a baby’ lebih kecil, mudah dilipat, ringan dan tak semahal stroller

Babywearing is more convenient
Semasa menaiki escalator ataupun di bumpy ride, atau melalui crowd yang ramai.
Babywearing enhances good vestibular development
Oleh kerana terbiasa dengan rythm jantung ibu samada semasa berlari, berjalan mahupun menunduk, bayi akan regulate his own physical response and exercises his vestibular system – which control balance.
Sling/Pouch merupakan ‘transitional womb’ selepas bayi dilahirkan kedunia.
Menurut kajian, premature baby yang selalu disentuh dan didukung mengalami peningkatan berat badan yang lebih cepat berbanding yang kurang disentuh.

Babywearing juga mengurangkan risiko SIDS dan enhances digestion
Babywearing makes baby more happy
Bayi yang selalu dibawa/di’wear’ kurang menangis berbanding bayi yang diletakkan didalam stroller.
Kajian menunjukkan bahawa bayi di negara2 Barat lebih kerap menangis berbanding negara2 yang mengamalkan babywearing
Menangis boleh menyebabkan long term damage kepada otak bayi because it is flooded with stress hormones
Babywearing menyihatkan badan anda
Berjalan sambil membawa ‘beban’ yang comel. Sort of exercise yang menyeronokkan juga kan?
Babywearing means bonding
Anda boleh kerap memegang dan berbual dengan anak anda. Pandang ke matanya dan jawab semua tandatanyanya..Anda tidak akan dapat berbuat begini jika bayi anda didalam stroller ..

Antara ketiga-tiga ni mana satu pilihan ibu2.....actually ummioked berkenan tiga2 ni..tapi yang betul ummioked suka sgt ialah ring sling...kenapa?

Baby sling ini sangat sesuai di pakai bagi bayi anda . Ia mempunyai 2 ring sling untuk memudahkan anda melaras baby sling tersebut mengikut saiz tubuh anda atau pasangan anda. Besi pelaras atau 'sling ring' di perbuat dari stainless steel yang telah di uji untuk memastikan keselamatan bayi adalah terjamin ketika anda memakainya.
Kain baby sling ini di perbuat daripada 100 % kain kapas yang tebal tetapi sangat lembut. Ia juga di alas dengan fibre untuk lebih lembut dan menyelesakan anda dan bayi anda ketika memakainya. I sesuai di pakai dari berat bayi 3 kg - 18 kg ( anggaran sehingga umur bayi anda 3 tahun )

(Ni dia model ummioked dalam ring sling...)

Apa keistimewaan Baby Sling ini?
Sangat selesa untuk bayi anda kerana kain sling ini di perbuat dari kain kapas yang menyerap peluh tetapi tebal dan kukuh di sekeliling jahitan.
Ia boleh di laras atau di 'adjust' mengikut saiz tubuh kerana anda mungkin mahu bergilir-gilir menggendong bayi anda ketika berjalan.
Besi pelaras di perbuat dari stainless steel kerana ia lebih selamat berbanding plastik yang kadangkala tidak berkualiti dan membahayakan keselamatan bayi anda jika ia patah .
Keselamatan bayi anda lebih terjamin kerana sling yang mempunyai 2 ring lebih kukuh berbanding satu ring sahaja.

2 comments:

  1. saya pulak guna baby pouch..tp mcm tak brape pakai pulak..sbb nya arissa mcm takut2...hehehe...last2 dukung jugak..alahai...

    ReplyDelete
  2. ummioked pon tak confident sgt dgn babypouch, klu ring sling ni ok sbb kita boleh adjust nak ketatkan dan longgarkan..Arissa cubalah, lama2 dah biasa, klu tak de sling mmg susah...

    ReplyDelete