Monday, December 6, 2010

Kepentingan Protein Bagi Ibu2 yg Menyusukan

Seperti yang ibu2 sedia maklum, protein amatlah penting dalam sebagai makanan tambahan dalam diet seharian bagi ibu2 yang menyusukan anak. Protein ini penting dalam membantu pertumbuhan, membaiki / memulihkan sel2 dalam badan kita. Secara purata ibu2 yang menyusukan memerlukan lebih kurang 54g /sehari. Bagaimanapun ada yang memerlukan lebih dari itu iaitu lebuh kurang 64g /sehari. Protein boleh diperolehi dalam makanan seperti daging, produk tenusu, sayuran. Tapi selalu apa yang kita makan tak selalunya mencukupi dan menepati sepertimana yang diperlukan oleh badan kita. Kadang2 tu nak jumpa sayur pon susahkan..so sebagai gantian, ummioked ambil makanan tambahan.

Melalui pembacaan, ummioked dapat tahu sumber makanan yang sangat tinggi kandungan protein ialah SPIRULINA..biasa dengarkan???!!! tapi cuma sebilangan kita je yang tau apa tu SPIRULINA...


Spirulina adalah tumbuhan Mikro Ganggang yang telah hidup sejak 3,6 milyar tahun yang lalu. Spirulina merupa- kan sumber nutrisi alami yang paling lengkap dibandingkan dengan sumber nutrisi lain yang pernah ada.
Spirulina adalah sejenis ganggang hijau-biru yang ditemukan pada danau, kolam, dan laut

KANDUNGAN NUTRISI SPIRULINA:
Secara umum Spirulina memiliki kandungan sebagai berikut:

60 – 70% Protein
20 – 25% Karbohidrat
3 – 5% Lemak
5 – 8% Mineral dan Vitamin
2 – 5% Air Pigmen
Suplemen Protein 62% Spirulina terdiri dari asam amino, sehingga ia merupakan sumber makanan yang kaya akan protein dan nutrisi lain. Spirulina telah digunakan secara tradisional sebagai suplemen alami bagi orang yang tidak dapat memperoleh kalori atau protein yang cukup
Manfaat Spirulina adalah:
1. Meningkatkan aktiviti anti-virus
2. Menurunkan kadar kolesterol
3. Menurunkan risiko serangan kanser
4. Meningkatkan daya tubuh badan
5. Mengurangkan keracunan pada ginjal
6. Meningkatkan jumlah mikroba lactobacillus yang terdapat di dalam usus
7. Mempercepatkan penyembuhan luka
8. Mengatasi masalah kekurangan zat/mineral
9. Mengurangi penderitaan akibat radiasi.


So, untuk itu ummioked amalkan SPIRULINA keluaran HPA..kenapa??

HPA menternak sendiri spirulina di kolam HPA di Perlis. Anda boleh berkunjung dan tengok sendiri di sana. HPA tidak mengambil spirulina dari sumber2 luar kerana khuatir ttg bahan yg mungkin dicampur ke dlmnya. Sebelum HPA mengeluarkan sesuatu produk, pihak R&D HPA telah melakukan ujikaji, kemudiannya Kem Kesihatan pula melakukan ujian makmal terhdp produk HPA bagi memastikan produk ini bebas dari bahan kimia yg merbahaya dan selamat utk digunakan oleh manusia.


No comments:

Post a Comment